Livestream via YouTube
Wat is een livestreaming?
Een livestream is het tot stand brengen van een live of rechtstreekse uitzending van een gebeurtenis. Zoals een voetbalwedstrijd of persconferentie.
Bij een livestream via YouTube worden er meerdere camera’s op de locatie geplaatst en wordt er een internetverbinding gemaakt. Hiermee worden live beelden naar een server gestuurd en vandaar uit direct naar de kijkers.
De camerabeelden worden in regie geschakeld en er worden andere elementen toegevoegd, zoals vormgeving, video’s of powerpointpresentaties. De livestream geeft hierdoor, voor de mensen die er niet fysiek bij aanwezig zijn, een erg complete en realistische indruk van wat er gebeurt.
De livestream kan op verschillende manieren worden bekeken. Dit kan in een afgeschermde omgeving zoals een verborgen link op de website maar ook op YouTube en Facebook.
Hoe werkt het voor de kijker?
Enkele feiten
Als er gekozen wordt voor een afschermde livestream, krijgen de deelnemers vooraf een email met daarin een link en een wachtwoord.
Ze hoeven niets te installeren op hun laptop, tablet of telefoon, maar kunnen rechtstreeks naar de website om in te loggen en daar te kijken.
Uiteraard kunnen de beelden ook worden opgenomen, zodat de uitzending uiteindelijk ook nog terug te zien is.
Plan van aanpak
Wij bespreken vooraf de complete uitzending, wat is het evenement en wat wil u aan de kijker later zien. Zo bepalen we samen of er een powerpointpresentatie of video’s moeten worden getoond. Ook zorgen wij voor vormgeving en ‘lower thirds’, de balken onder in beeld met de naam van de persoon aan het woord.
Op de dag van uitzending komen wij vooraf de spullen opbouwen, installatie van camera’s, microfoons en regie apparatuur. Na een technische check van de apparatuur en de verbinding wordt het evenement gestreamd.
Het is uiteraard goed om vooraf een gedetailleerd draaiboek samen te stellen en een checklist voor de stream te maken.
Livestreaming is hot!
De afgelopen jaren kwam het ene na het andere socialmediakanaal met een eigen versie van een livestream-functionaliteit.
Ook non-profitorganisaties kunnen er hun voordeel mee doen.
- Naar verwachting zal het bezoekersaantal van het event mét livestreaming tot bij 30% toenemen
- Verhoging van user experience, dus meer ervaringen om te delen
- Waardevolle content omdat kijkers feedback kunnen leveren via chat, polls of social media
Media Managers haalt je de zorgen voor de organisatie uit handen. Wij verzorgen het technische gedeelte maar denken ook mee over ‘het plaatje’, het moet er natuurlijk wel goed uitzien. Ook adviseren wij over de promotie. Wij zorgen voor een kijklink die je met jouw doelgroep kan delen.
Laten we het over uw livestream hebben!
Neem contact met ons op voor de productie van een livestream voor uw bedrijf/merk.Â